Clicky

Tips voor succesvolle mond-tot-mond reclame voor fysiotherapeuten

Je hebt een nieuwe website voor je praktijk en je bent klaar om te gaan adverteren om je klantenbestand te vergroten. Voordat je dit gaat doen willen we je graag wijzen op je huidige situatie.

Probeer eens te reflecteren naar de ervaringen van de patiënten op je praktijk. Je huidige patiënten zijn namelijk van grote invloed voor succesvolle marketing of het falen van je marketing. Simpelweg door mond-tot-mond reclame. Misschien spreekt het voor zich, maar het is goed om hier nog eens bij stil te staan. Als je huidige patiënten niet tevreden zijn, laten ze dat aan anderen weten, bijvoorbeeld op verjaardagen of zelfs online. Natuurlijk kan het omgekeerde ook waar zijn, dat is precies wat je wilt! Vraag dus altijd om feedback van je patiënten, zelfs als je al jaren in het vak zit. Volgens een onderzoek van Zendesk nemen potentiële klanten online beoordelingen erg serieus: maar liefst 88% zegt te worden beïnvloed door online beoordelingen. Hoe hoog moet dit percentage dan wel niet zijn bij directe mond-op-mond reclame door familie, vrienden of kennissen?

Het gaat niet alleen om het geven van superieure behandelingen voor je patiënten, dat zou vanzelfsprekend moeten zijn. Nee, het gaat verder dan dat om boven de concurrentie uit je regio te komen. Het gaat om de kleine dingen die ervoor zorgen dat je patiëntenervaring steeds beter wordt. Op deze manier kun je je echt onderscheiden als fysiotherapiepraktijk en als fysiotherapeut. Patiënten hebben geen andere mogelijkheid dan te vertellen hoe geweldig hun ervaring was bij je praktijk.

De consument kan kiezen tussen verschillende fysiotherapiepraktijken

Fysiotherapie patiënten hebben net als iedere andere consument de mogelijkheid om te kiezen tussen de verschillende soorten aanbieders om zorg te verkrijgen. Tenzij je fysiotherapiepraktijk zich bevindt in een klein dorpje en je de enige fysiotherapeut in dat gebied bent hoef je je daar geen zorgen om te maken. Maar in alle andere gevallen hebben je patiënten altijd de mogelijkheid om zelf te bepalen door welke fysiotherapeut ze behandeld willen worden. Hoe dan ook, de beslissing om iets te ‘kopen’ is vaak geen rationele beslissing. Integendeel, consumenten nemen emotionele beslissingen als het hierom gaat, gewaarwording is erg belangrijk.

Maar hoe werkt dit dan in de praktijk?

Zorg dat je patiënten zich prettig voelen bij jou en je praktijk. Maak ze gelukkig, blij en maak ze aan het lachen om een ontspannen en informele sfeer te creëren. Het heeft eigenlijk alleen maar positieve gevolgen:

  • Het verbetert de sfeer in je praktijk;
  • Personeel onderling worden ook positiever;
  • Patiënten zullen sneller herstellen.

Patiënten die hun zorg als positief ervaren, zullen sneller herstellen en verbeteringen ondervinden.

3 manieren om je patiënten een prettig gevoel te geven bij je praktijk

1. Lach eens wat vaker

Net als gapen is glimlachen besmettelijk en kan dit de patiënt zelfs gelukkiger maken. Een glimlach communiceert indirect openheid en warmte. Laat dat nu precies zijn wat je wilt uitstralen met je praktijk.

2. Leer écht te luisteren

Naast het bespreken van het hersteltraject en/of in (ingewikkelde) fysiotherapie termen over behandelingen te praten, is het vanzelfsprekend erg belangrijk om te luisteren naar de patiënt. Vraag wat ze verwachten van de behandelingen, wat hopen te ermee te bereiken en waar zijn ze bang voor tijdens het hersteltraject? Vragen die ze wellicht stellen aan vrienden of familie thuis, maar iets wat jij als fysiotherapeut eigenlijk zou willen horen.

3. Wees positief

Omdenken en meedenken biedt mogelijkheden om positief te zijn tegenover je patiënten. Als voorbeeld komt er een mannelijke rugby’er met een schouderblessure in behandeling bij je praktijk. Hij baalt erg met zijn blessure en hij vindt het vervelend dat hij de komende maanden geen wedstrijden meer kan spelen. Het traject duurt misschien wel maanden om zijn schouder weer volledig te herstellen. Na het stellen van de diagnose, wordt in het gesprek ook duidelijk dat de patiënt moeite heeft met het trainen van zijn benen. Dit biedt voor hem de mogelijkheid om tijdens het herstel van zijn schouder, ook de focus te leggen op het trainen van zijn benen. Waarbij jij de patiënt als fysiotherapeut een trainingsschema zou kunnen geven of een doorverwijzing naar een personal trainer. Een mooi voorbeeld van omdenken in een vervelende situatie voor de patiënt. Na het volledige traject is niet alleen zijn schouder herstelt, maar is tegelijkertijd ook de progressie van het trainen van zijn benen flink verbeterd.

Geef een reactie

Even bellen?